🔝 Найбільш обговорюваною темою за останні декліька днів стало рішення Конституційного Суду України щодо визнання неконституційними окремих положень антикорупційного законодавства та ст. 366-1 КК України, яка передбачала кримінальну відповідальність за декларування недостовірної інформації.
Ми розуміємо, що цю новину за останні декілька днів обговорювали дуже жваво, однак ми спробуємо проаналізувати ситуацію, яка склалася, з правової точки зору і зрозуміти чого у ній більше: закону чи політики.
🔙 Нагадаємо, 27 жовтня Конституційний Суд України на закритому засіданні визнав неконституційною статтю 366-1 Кримінального кодексу, яка передбачає покарання за недостовірне декларування статків чиновниками та суддями, а також низку інших антикорупційних норм, які складають так звану антикорупційну платформу. Зокрема, такими, що не відповідають Конституції України, були визнані положення ЗУ “Про запобігання корупції”, які передбачали повноваження НАЗК здійснювати в порядку, визначеному цим Законом, контролю та перевірки декларацій суб’єктів декларування, зберігання та оприлюднення таких декларацій, проведення моніторингу способу життя суб’єктів декларування. З повним текстом судового рішення Ви можете ознайомитись за посиланням – https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v013p710-20#Text.
⚖️ Ось основні тези зазначеного рішення:
⚠️ Президент України на таке рішення КСУ відреагував миттєво – скликав засідання РНБО, а вже 29 жовтня у парламенті було зареєстровано проєкт Закону “Про відновлення суспільної довіри до конституційного судочинства”. Положеннями цього проєкту передбачалося визнати рішення КСУ від 27.10.2020 нікчемним.
Будучи правниками, ми звичайно не можемо погодитися з таким сценарієм вирішення проблеми, оскільки рішення суду, тим паче Конституційного, не може бути визнане нікчемним шляхом прийняття Закону.
В той же час, аргументи Конституційного Суду України, наведені у рішенні, також видаються нам не переконливими. Справа в тому, що гілки влади не можуть бути абсолютно незалежними та ізольованими одна від одної. Наприклад, ЗУ “Про Конституційний Суд України”, положення якого регулюють повноваження та порядок діяльності суду, приймала Верховна Рада, а суди приймають рішення, які є обов’язковими до виконання усіма органами влади. Чи можна назвати це безпосереднім впливом чи втручанням однієї гілки влади у діяльність іншої? Звичайно, ні. Однак і про повну самостійність (ізольованість) говорити не можна.
Аналізуючи зазначене, приходимо до висновків, що кожна сторона переслідувала свої особисті інтереси: Президенту необхідно було продемонструвати політичну волю та зберегти обличчя перед Європейським Союзом (нам у них ще грошей просити). Конституційний Суд в свою чергу, прикриваючись, популістськими висловлюваннями та повною незалежністю судової гілки влади від інших, намагався уникнути контролю за суддями з боку антикорупційних органів.
Очевидно одне – у демократичній і правовій державі будь-які рішення державних інституцій мають прийматися не тільки у рамках діючого законодавства, а й з дотриманням високих морально-етичних принципів їх представників. У противному випадку “Європою” нас назвуть не скоро.
💙 ЮК “Привілей” завжди слідкує за найактуальнішими новинами, а наші юристи зможуть роз’яснити всі юридичні тонкощі питань.