Останнім часом все частіше можна побачити новини про звільнення працівників за той чи інший допис у соціальних мережах. В сучасних умовах, коли у багатьох людей є особисті сторінки подекуди у декількох соціальних мережах, доцільно дізнатися, чи може інформація, що публікується в них, стати причиною для звільнення з роботи.
Юристи ЮК «Привілей» дослідили, наскільки законно звільняти працівників за поведінку у приватних соціальних мережах.
Вичерпні підстави для звільнення працівників закріплені в Кодексі законів про працю України (статті 36-39, 40-41, 43-43-1).
Публікація працівником допису у соціальних мережах чи публікація фото, виходячи із положень вказаних статей не можуть вважатися підставами для звільнення працівника.
Конституцією України закріплено, що ніхто не може зазнавати втручання в його особисте і сімейне життя, крім випадків, передбачених Конституцією України, а також гарантується право на захист від незаконного звільнення. Кожному гарантується право на свободу думки та слова, на вільне вираження своїх поглядів і переконань.
Таким чином законодавством України не встановлено підстав для звільнення працівників за поведінку у соціальних мережах.
Особливі підстави для звільнення, що можуть бути використані роботодавцем встановлені лише щодо окремих категорій працівників.
Так, з ініціативи власника можливе звільнення внаслідок:
— винних дій працівника, який безпосередньо обслуговує грошові, товарні або культурні цінності, якщо ці дії дають підстави для втрати довір’я до нього з боку власника або уповноваженого ним органу;
— вчинення працівником, який виконує виховні функції, аморального проступку, не сумісного з продовженням даної роботи.
Якщо ви не входите до названих категорій працівників, такі причини як вчинення аморального проступку чи інших дій, що призводять до втрати довіри, не можуть бути застосовані до вас як причина звільнення. До того ж таке поняття як «аморальний вчинок» є оцінювальним, та наявність порушення моралі має встановлюватися в кожному випадку виходячи із сукупності наявних доказів.
Можна зрозуміти, що спонукає роботодавців зважати в тому числі на поведінку працівників у соціальних мережах. Дотримання певного іміджу компанії та працівників, збереження конфіденційної інформації є важливим для багатьох компаній.
Тож, компанії можуть розробляти:
— власні кодекси етичної поведінки,
— корпоративні правила етичної поведінки,
— правила внутрішнього розпорядку підприємства.
Для збереження конфіденційної інформації зі співробітниками укладаються договори про нерозголошення конфіденційної інформації.
Такі правила мають бути у будь-якому разі доведені до відома працівників під підпис. А звільнення працівника за невиконання працівником без поважних причин обов’язків, покладених на нього трудовим договором або правилами внутрішнього трудового розпорядку можливе лише у разі наявності систематичності таких порушень та якщо до працівника раніше застосовувалися заходи дисциплінарного чи громадського стягнення.
Насамкінець і роботодавцям, і працівникам слід пам’ятати, що у будь-якому разі під час реалізації своїх прав та інтересів слід зважати на права та інтереси інших осіб та законодавчі обмеження.
Якщо умови локальних договорів про працю погіршують становище співробітників у порівнянні з трудовим законодавством України, вони визнаються недійсними. Незаконне звільнення може бути оскаржене в судовому порядку, а працівник може бути поновлений на роботі та матиме право на компенсацію за час вимушеного прогулу.Працівникам слід уважно ознайомитися з корпоративною етикою на майбутньому робочому місці та усіма обмеженнями, що покладаються на працівників. Важливо розуміти, що певна інформація, навіть на вашій особистій сторінці, здатна вплинути на імідж підприємства, на якому ви працюєте, а фото з робочого місця чи корпоративу можуть містити конфіденційну інформацію.